fredag den 3. januar 2014

Nytårsforsæt

Yes, jeg elsker nytårsfortsæt. Jeg er en af dem, som virkelig har brug for et startskud, og for mig er den aller bedste dato 2. januar. Jeg har brug for tid til forberedelse i tankerne, tage et tilløb, og gældende for et af mine fortsæt - at "spise af". Al den slik, chokolade, is skal da ikke gå til spilde - vel?

Flere af mine fortsæt er gengangere både fra tidligere år, og det er der en simpel grund til: Min rygrad er meget meget tynd. Alligevel har jeg været sindsyg god i 2013: Jeg er holdt op med at ryge - som i fuldstændig aldeles færdig med det, og jeg har trænet regelmæssigt rigtig længe.

En ting jeg er rigtig træt af, er sukker. Sæt mig foran et bord med slik på, og jeg er ved at dø indvendig, fordi jeg ikke får lov til at kaste mig over det (af mig selv - det vil jo ikke se grådig ud).
Jeg har ingen begrænsninger! Ingen!

Jeg er skide træt af afhængigheden, dårlig samvittighed, oppustet mave, uren hud, og så mener min heksedoktor, at sukkeret gør, at jeg har ubalance i kroppen, og derfor får ondt i lænden. Spændende at se, om ryggen bliver bedre, når jeg endelig bliver sukkerfri. For det gør jeg.

Dette års fortsæt: 

1. Sukkerfri 
2. Spare penge på madbudgettet - ved nu ikke om det er muligt, da jeg og Ø skal til at spise mega sundt - så som vildt meget kød og grønt. Men det er i hvert fald slut med alle de der non-food køb, som jeg slæber med hjem fra Netto.
3. Have to shoppefri måneder i februar og marts - tænk hvis jeg kunne spare op ad lommepengene? Og lægge dem til min rygeopsparing! Lugter ny taske, rejser, skønhedssalon eller....
4. Være ultra sød ved min Ø.
5. Generelt være mere nærværende



Årets motto:
Don't shout - just kiss

Mon du lige sidder inde med en god idé, som jeg kan få med på listen?

8 kommentarer:

  1. Jeg kender til det med sukkerafhængighed og håber også at 2014 bliver et år uden for meget sukker. Tror du ikke at du spare på madbudgetten når nu du ikke køber ting med sukker længere. Din liste kunne være en jeg selv have skrevet, den sidste er super vigtig. Jeg vil selv øve mig i at begrænse tiden hvor jeg sidder med min telefon i hånden, jeg indrømmer gerne at jeg er afhængig af IG, FB og bloglovin :)
    Held og lykke med dine nytårsforsæt.
    Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Sukkerbudgettet er meget mindre, til gengæld er der mange andre ting jeg køber i stedet for.
      Det hjælper lidt p telefontiden , nu min bloglovin-app ikke dur mere. Så går der i det mindste ikke tid med det ;)

      Godt nytår!

      Slet
  2. Jeg har også brug for et hvor der står: Lær at spise langsommere og NYDE maden. BTW hvis du gerne vil spise sundere og have et par fif til det, vil du måske gerne være med i konkurrencen om bogen "Stenalderkost kuren". Du finder den her: http://www.paleolivet.blogspot.dk/2014/01/paleolivets-nytars-give-away.html . Hilsen Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har indført en slags stenalderkost møder LCHF, og hvis vi spiser langsommere, så tror jeg, at vi aldrig skulle lave andet. Har aldrig spist så meget mad før! ;)

      Godt nytår!

      Slet
  3. Åh ja, der er mange af disse nytårsforsæt, jeg kan hoppe med på. Især nærværs-mæssigt. Jeg skal virkelig på iPhone afvænning i år 2014. Jeg hader, det monstrum skal stjæle så megen tid og opmærksomhed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er lidt vildt! Og man kan bare blive ved og ved!

      Slet
  4. Gode nytårsforsæt. Kan selv nikke genkendende til dem alle - særligt det med sukker og nærvær. Nærværet har jeg arbejdet på i et stykke tid nu, og synes faktisk, det går glimrende. Men man kan jo altid blive bedre, så her i 2014 er planen, at telefonen ligger ubrugt hen, fra jeg henter reptilerne, til de er blevet puttet. Med mindre den altså ringer, eller der forekommer et kodak-moment :-)

    Hvad angår sukkeret, så har jeg fundet ud af, at en light-udgave af LCHF fungerer upåklageligt for mig. "Light" i den forstand, at jeg altså spiser lidt brød og gryn, men til gengæld skærer alt hvidt mel og sukker væk. Om aftenen snupper jeg en kop te sødet med stevia og et par brikker mørk chokolade og måske lidt frugt, men min vilde trang til sukker er faktisk væk. Og jeg er slet ikke så oppustet og utilpas (eller sulten), som jeg var, før jeg begyndte at spise på den måde. Så det kan kun anbefales :-) (I øvrigt så øver jeg mig også i at spare penge på madbudgettet og er spændt på at se, hvordan det går, når januar er ovre. I denne måned er vi nemlig kødfri, og jeg tænker, at det da må kunne ses på EN eller anden måde på økonomien. Med mindre jeg selvfølgelig fortsætter med at gå overboard med at købe bønner, linser, gryn og grøntsager ;-))

    SvarSlet
  5. Ja - det er også sådan jeg gerne vil leve - bare med kød altså ;) Og den mørke chokolade - den ryger altså ingen steder ;))

    SvarSlet