fredag den 24. januar 2014

Inspiration til sunde retter og resultater indtil videre

Vi (Ø. og jeg) er på sundhedskur i hele 2014, og vores nye livsstil indebærer masser af kød og grønt, rigelige mængder af fedt, mørk chokolade og et glas vin i ny og næ. Sådan lidt stenalderkost møder LCHF.

Jeg synes, at vi spiser og spiser (og laver mad og laver mad), og nogen gange er jeg så mæt, og har spist så meget, at jeg ikke fatter, at det kan være sundt. Men vi spiser videre.

Mange af mine kollegaer er på 5:2 - så når de sidder der med deres 1/2 hytteost til frokost, så sidder jeg ved siden af med mit bjerg af mad - i dag var det foreksempel en kæmpe portion blomkålsris og masser af kylling i fed kokos-sarry-sovs. Mums altså. Er spændt på, hvem som har det bedst, når dagen er omme...

Morgenmaden: 
Vi spiser stort set græsk yoghurt som bliver blendet med blåbær og mandler hver dag. Jeg drysser også lidt "Fibersund" på. Vi spiser det, fordi det går hurtigt, da tiden er meget knap om morgenen.
Og ja vi kan godt lave noget mad klar dagen før, men dagen før laver jeg også aftensmad og frokost samtidigt, og jeg synes jeg bruger evigheder i køkkenet efterhånden.

Til frokost spiser vi rester fra dagen før, gerne med en kæmpe portion kålsalat som tilbehør.

Til aftensmad er det meget forskelligt hvad der er på tallerknen, men vi har indtil videre afprøvet mange forskellige retter, og også mange nye retter, sikkert også derfor, at det tager så lang tid at lave mad.

To vigtige ingredienser i vores nye livsstil: (Ud over mørk chokolade!)

 Spidskål. Tror faktisk aldrig jeg har smagt det før... før nu! Hvor jeg næsten spiser det dagligt. Enten rå i en salat, eller stegt på en pande sammen med andre grøntsager, eller et hel blad som udgør det for en wrap... Mange variationer, og skøn skøn smag.

  Aioli - smager bare SÅ godt på alt. Selvfølgelig hjemmelavet fra bunden, opskriften må følge en af dagene. Vi har den til alle kødretter, blander den op med chilli, har den på laks osv. En god måde at få ekstra fedt på!

Jeg glemmer ofte at tage billeder af vores mad, men her kommer nogle af retterne, og måske kan det give et par ideer til nogle sunde og velsmagende retter:
 Nakkekotelet med spidskaålssalat med lidt mandler, æbler og oliedressing. 
Hertil en ordentlig klat aioli. 
 Kold coulottesteg med samme spidskålssalat og samme aioli. 
 Røget laks med rødkålssalat
 Wrap af spidskål med kylling og grøntsager, og selvfølgelig en kæmpe klat aioli. 
 Tun og æggesalat
 Roastbeef med dampede bønner og stegt rødkål-løg blanding - og selvfølgelig aioli
 Pulled pork og Coleslaw - uden brød
 Coulottesteg - køb en rimelig stor så er der til flere dage
Blomkålsris med kylling i kokossovs - smager forrygende - men ser ikke så lækker ud- dette er Marius portion - derfor rosiner

Om fredagen har vi "fri", det vil sige, at Ø. drikker øller og spiser chips, og jeg spiser endnu mere mørk chokolade. jeg føler slet ikke, at jeg savner noget, havde troet, at det aller vanskeligste i verden ville være ikke at spise havregryn og rugbrød, men det går virkelig godt. 

Vægten har ikke dalet så meget hos mig som hos Ø. Nok fordi jeg spiser lidt for meget mørk chokolade og lidt for mange nødder. Ø. har tabt næsten 5 kilo siden 1. januar, og jeg 2,5 kg. Til gengæld har jeg smidt mange centimeter, og især på maven (6 cm), og taljen (5 cm), da jeg ikke er så oppustet længere, så jeg føler mig meget lettere - og sundere.

Den dårlige samvittighed som nagede mig før evig og altid er også væk. En kæmpe lettelse ikke at skulle tage stilling til den hele tiden. Nu kan jeg have det lidt dårligt med, at jeg spiser lidt for meget mørk chokolade... ahmen altså - så er det heller ikke værre vel ???

4 kommentarer:

  1. sejt! :) og det ser jo godt ud med det kød!

    // Rikke //

    SvarSlet
    Svar
    1. Kødet er der ikke noget i vejen med ;)

      Slet
  2. De der blomkålsris, har du en opskrift på dem?
    Kører selv nogenlunde samme stil, som dig, bare med brød, og på de dage, hvor der er overskud og købt ind til det ;-) Se her:
    http://foerstegangsmor.wordpress.com/2014/01/05/basislager-til-let-hverdagsmad-min-opskrift/

    http://foerstegangsmor.wordpress.com/2013/11/06/saetter-smag-pa-hverdagsmaden/?relatedposts_exclude=142

    http://foerstegangsmor.wordpress.com/2013/12/08/let-og-sundt-hverdagsmad/?relatedposts_exclude=13

    SvarSlet
    Svar
    1. Du river blomkålen på et rivejern, og steger det på en pande sammen med olie, hvidløg evt chili. Du kan også rive broccoli og blande sammen med blomkålen.... Og det smager altså slet ikke sf blomkål ;)

      Slet