søndag den 12. januar 2014

Opfølgning på nytårsfortsæt

Jeg håber, at alle er kommet godt ind i det nye år! Her går det godt, send flere penge...

Og hvordan går det så med mine nytårsfortsæt?

1. Blive sukkerfri

Det er gået forbløffende godt. Rov-spiseriet af alt sukker indenfor en afgrænset omkreds er slut-prut. Mit daglige Cola-Zero eventyr er slut-prut, og skiftet ud med vand og te.
Okay helt engel er jeg ikke... jeg spiser mørk chokolade dagligt (85%), men i ganske moderate mængder. Dog var det vanskeligt den anden dag, da Marius havde fødselsdag, og jeg lavede den lækreste chokoladakage til børnehaven. Det skulle være en dinosaurkage, og der er altså en del som skal skæres væk.... haps haps sagde det vist... et par gange.... men til gengæld klarede jeg, at sno mig uden om kransekagen på arbejdet dagen efter!

I dag er det familiefødselsdag, en kæmpe udfordring. Min moster holder fødselsdag for hende selv, min far og Marius, som alle har fødselsdag samme dag. Vi har følgende med: Chokolademuffins, den lækreste lagkage, mine yndlingstrøfler, Anton Berg chokolade og en pose chips. Men jeg har også bagt knækbrød, sunde nøddekager og laver en hulens masse gulerodsstave. Målet må være, kun at spise det "sunde".

Til gengæld er mit ønske om ikke at spise sukker længere, blevet et projekt for mig og Ø. om at være multi-sunde, og kun spise "rigtig" mad, træne og sove nok. Med rigtig mad mener jeg, ingen kornprodukter, sukker, præ-fabrikeret mad mm.

2. Spare penge på madbudgettet

Og det er godt nok dyrt! Og tager SÅ lang tid at forberede. Jeg føler, at vi står i køkkenet et par timer hver eftermiddag/aften.

Vi spiser ca 1,5-2 kilo grøntsager og ca 500-1000 gr kød/fisk dagligt, dertil kommer nødder, æg, bær og ikke mindst mad til ungerne.

Så det går faktisk ikke særlig godt, det der med at spare penge på mad. Tror vi har brugt 1700 kr. kun på mad her den første uge. Men til gengæld har det været GOD mad. Som i kanon god!

3. Være ultra sød ved Ø.

Tjaaa.. han vil nok sige, at jeg IKKE er helt der endnu. Her er det nok travlhed, tilbage på job, lidt stress, lidt søvnunderskud, lidt hormoner, list børn-syge, lidt omlægning af kost som spiller ind. Men jeg husker at rose ham meget for hans ihærdighed med al den nye mad, træning og andre ting han samtidigt ændrer på.

4. Være mere nærværende

Se punkt 3

Ha´ en dejlig søndag!

4 kommentarer:

  1. Vi prøve at leve efter stenalderkost som et forsøg, og nej det kan ikke klares på et lille budget. Da vi stoppede igen prøvede jeg at sige kun dansk og økologisk - så gik bilen i stykker igen, julen kom, graviditet der gør vi skal spare og så videre - så nu er den tilbage til økologisk når der er råd, men ellers forsøge at købe de rene gode ting ind på tilbud. Ellers holder vores budget simpelthen ikke for wow det er dyrt!

    Men godt gået at i holder ved på trods af øget budget og tid!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er helt vildt, så mange penge man kan spise for ik? Vi røver også at tænke dansk/økologisk. Vi har desværre ikke råd til rent øko.

      Slet
  2. Efter sommerferie er jeg begyndt at lave madplan og som oftest kun handle ind 1 gang om ugen. Det har uden at tænke nærmere over det sparet os for næsten halvdelen af udgifterne til mad. Sådan uden videre. Måske fordi jeg får retterne til at harmonere sådan, at jeg bruger grønsagerne i flere retter, så de ikke skal gå til spilde hver uge. Som grøntsager tidligere har gjort herhjemme.

    SvarSlet
  3. Vi prøver også at handle stort en gang om ugen, men vi bliver alligevel nød til at supplere op i løbet af ugen, specielt med mælk, rugbrød og grøntsager.

    SvarSlet