onsdag den 20. november 2013

Mit liv - en helt almindelig mandag...

Ligesom flere andre i Blogland har jeg dokumenteret en helt almindelig hverdag. Valget er faldet på en mandag. For mange en hadedag, men jeg er nu ret vild med mandage. For som regel er det den dag, hvor jeg har tidligt fri, og kan arbejde et par timer hjemme uden mand og børn. Altid Sommetider tiltrængt efter weekenden. Vær beredt til mit længste indlæg EVER!

Men her er jeg så. Lige kommet ud af badet. Nogle ser vildt godt ud, når de lægger make up på, jeg er så ikke en af dem, derfor har jeg cuttet en stor del af mit noget fjogede ansigtsudtryk. Og så har jeg fået to bummelummer på næsen, straffen for at spise alt for meget slik i weekenden.

Rynkerne er også med...
Jeg står op 6.26 i hverdagene, og som regel vågner Katinka samtidigt eller inden (arggg), og lister med ud på badeværelset. Denne morgen kommer hun som sædvanligt, og sætter sig med det samme på en skammel ved siden af mig og hygger sig med en iPad. Vi småsnakker og nyder freden inden vores to drenge står op.


Marius vågner da jeg bliver færdig på badeværelset, og så skal ungerne have tøj på. Og at finde tøj til ham er.... udfordrende og kræver en yderst tålmodig kvinde. I dag blev det så undertrøje og langærmet t-shirt med dinosaurser, og ud over - en pirat t-shirt, som mest af alt minder om udklædning. Men han føler sig meget farlig, og det er jo vigtigt når man er 3, og halvt dino.



Klokken er nu 7.08. Madpakkerne smører jeg altid om morgenen. Jeg opdager, at Ø. ikke er stået op endnu (en af vores kæmpe diskussionspunkter) og jeg bliver skingrende sindsyg af arrigskab. Han synes så ikke lige det var denne morgen han skulle hjælpe til, siden han først møder senere...(???)


Både Katinka og jeg skal have madpakker med, og min består altid af det samme; Øko spegepølse og pålægschokolade - klapsammen, med tre gulerødder, 1 stykke frugt og et ekstra stykke grøntsag, og eventuelt nødder. Katinka får en klapsammen ekstra og altid 3-4 frugt/grøntsager. Da alt er lavet og pakket væk, begynder Katinka at skabe sig, og vil KUN have rugbrød til morgenmad. Siden jeg er rimelig irritabel i forvejen, orker jeg ikke endnu en kamp, og må tage det hele frem igen.

Selv containeren er morgenglad!
Katinka har den smukkeste skolevej. (Jeg er ikke så god til at tage cykelbilleder som ikke ryster, så sorry for kvaliteten.) Vi kommer næsten helt op til slottet inden vi drejer af. Og så er det gevaldigt op ad bakke, lige ind i skoven, som fører os hele vejen til skolen.  Yes supermom har glemt hendes cykelhjelm dagen før, hvor jeg heller ikke lagde mærke til det....


Det er ikke så ofte, at det er mig som afleverer Katinka, da jeg skal den stik modsatte vej. Men det er super-hyggeligt at cykle med hende om morgenen, og vi får snakket om alt mellem himmel og jord.

Fremme ved skolen vil Katinka selv gå ind UDEN mor (for det synes læreren er sejt), så vi kysser farvel ude ved cyklerne, og det er vist meget godt, for nu er klokken 8.01, og jeg skal være på arbejde 8.05.

Afsted det går, og jeg når at overhæle tre udskolingselever på vejen - ungdommen i dag altså... tsk tsk. 3 kilometer og 9 minutter senere (ja ja, den vej er meget bakket altså), kan jeg lige nå over i klassen inden 1. lektion begynder.


Nogle yndlingsting: Ipad, vandflaske (vi har sådan en vand-cooler, som laver det lækreste iskolde vand, lige til at fylde op i vandflasken) og min Marc Jacobs skoletaske, som virkelig kan rumme ALT, og heller aldrig bliver tømt, tør snart ikke stikke hånden ned i bunden....


Efter et par rigtig gode matematiktimer er jeg gårdvagt, altid hyggeligt at komme ud og få frisk luft, se på alle eleverne og gå og sludre (sladre) med de andre kollegaer.


Dagens outfit: Nike støvler med lidt højde, Kæmpe cardigan og yndlingsbukser (som er SÅ pæne).


Vel inde igen, har jeg fortjent en kop varm kacao fra vores kaffemaskine. Der er kun minikopper tilbage, så det er lidt vanskeligt at få bakset den med mig. Jeg venter nogle minutter på at den bliver koldere, så jeg lige kan slubre toppen. Mums. Den kaffemaskine er altså skyld i et par af mine kilo på sidebenene!


Så er dagens næste donst at opdatere og få apps på 30 nye iPads. Jeg har fået en ny tingest, som skulle gøre det lettere, og den driller helt vildt. Men jeg får da en del i gang, og bliver så optaget, at jeg helt glemmer tiden, og samtidigt indser, at jeg nu må vinke farvel til min "frihed", jeg bliver nød til at blive længere i dag.... hulk!


Jeg kommer næsten ikke for sent til min næste matematiktime. Vi skal have styr på et geometriprogram, og hele timen går med afprøvning og hjælp til eleverne.


Klokken er 11.35 og jeg har ikke mere undervisning i dag, men pgra af iPads må jeg blive lidt længere. Der er til gengæld "et lille glas" på lærerværelset, fordi vi har klaret det fint i en arbejdsglædeundersøgelse.



Min altid superbe og lidt krøllede madpakke. Cant live without it!

Endelig er iPads færdige. Nåede kun 10 i dag, så ser ud til, at næste mandag kommer til at gå med det samme. Yeah. Jeg har nu været her 3 timer ekstra, og racer afsted på min cykel. På vejen hjem har jeg en kæmpe diskussion med mig selv om, hvordan jeg får hentet ungerne. Cykle og hente Katinka, handle, hente Marius? Hente Marius på cykel, handle, hente Katinka? Livets kvaler altså!


Det ender med ingen af delene. Jeg handler så lidt som muligt, kører hjem og tager bilen i stedet for, siden det nu regner...ish...




Jeg når så også liiiige at lave snacks til mig selv klar. Et lille tip: Skær en Nutrilettbar op i mindre bidder, og put dem i en lufttæt beholder, så tager man lige sådan en haps, når sliklysten kommer rulende.

Og selvfølgelig... tager man bilen for at hente unger, er der kontant afregning med det samme.
Bommen går A L T I D ned, og jeg holder i kø i noget nær en evighed.


Men ingen har lidt nød af den grund, Marius er godt i gang med at spise lækre tandsmørsmadder i børnehaven....
Begge unger er ALTID strømpeløse fra det øjeblik de træder ind ad døren
Vel hjemme med begge unger, efter en mindre tudetur (Marius), som oplevede noget meget grusomt, nemlig at Katinka åbnede hans sele i bilen (da vi var kommet hjem). Vi leger at jeg er den onde, mens jeg skræmmer livet af ungerne, laver jeg samtidigt speed-oprydning.

Bagefter hygger vi. Gave-stagerne er kommet frem, Marius er fuldstændigt tosset med dem, og glæder sig så meget til at pakke dem op!

Vi finder også ting som starter med S.
Og samtidigt laver Marius en tegning af den sødeste giraf. 
Og han når også at hive alle filmene ud af skabet, og bygge en bane af dem. 
Ø. er endnu ikke kommet hjem, og jeg skal til skole-hjem i Katinkas klasse. Vi har koordineret det sådan, at ungerne er helt alene hjemme i max. 5 minutter, og jeg har sat film på, givet dem nødder, som er meget vanskelige at åbne, og små bitte lakridser, som de kun må sutte på. De har fået besked på, at de ikke må forlade sofaen, mens de er alene. Uh har det helt skidt med at forlade dem. Da jeg starter bilen kommer Ø. heldigvis. Krise afværget.


Og så til skolehjemsamtale. Og for første gang sidder jeg på den anden side af bordet. Har lige været igennem 86 samtaler med mine egne elever. Så jeg snakker - nok lidt for meget. De siger det samme om min datter, at hun snakker - lidt for meget. Og så snakker vi lidt mere.

Hjemme igen, ungerne har allerede spist, og Katinka og jeg læser 10 minutter. Hun er ved at komme godt i gang, ubeskriveligt så sødt det lyder, må optage det på video en dag. Samtidigt er jeg lige ved at smelte over af stolthed og kærlighed til min lille pige, der ikke er så lille længere.



Og så skal jeg lige have noget "mad". Jeg gider ikke lave noget som helst, så jeg tager en hurtig Nutrilett, altid ok oven på en weekend med lidt for meget godt.


Ungerne skal i bad, og Marius vil så gerne lege løbeleg. Han plager og plager, og hvem kan dog stå for sådan en lille fætter? Så der løbes, og tælles og løbes...



Den ene i bad, den anden færdig, børste tænder, creme på, nattøj på...



Katinka og jeg læser Ronja Røverdatter (Ronny Røverdatter som hun siger), og det er bare så fantastisk, så meget hun lever sig ind i historien. Jeg må holde pauser i oplæsningen, fordi hun bliver så ivrig, og lige skal fortælle og kommentere, det er bare det bedste!

Marius bliver færdig på badet, er nyfriseret, og prøver at få mig med ind i hans seng. Det lykkes mig at modstå hans charmeoffensiv, for det er Ø's tur, og jeg skal hygge, hækle og se Weeds.
Jeg brugte næsten hele søndagen på at forberede lektionerne i denne uge, så nu er det endelig FRI!

Der er ikke mere staniol og jeg tager også lige det sidste tefilter. To ting som er umulige at huske dagen efter, så åbner rodeskuffen, og sørme om ikke min Ø. har sparet på et halvt stykke papir, som lige passer til en minihuskeseddel. Den mand sparer på de mærkeligste ting altså!!!


Yndlingste er klar - og chokolade - og endnu senere en is... undskyld Nutrilett....
Hvad skete der for de der kanintænder?
Men inden isen, kommer Katinka ud af sengen igen. Hun har det lidt svært med at falde i søvn alene, så det ender med at hun går ind i vores seng.

Ahhh..så sover de... jeg ser Weeds - Ø. ser Vampyrting.... (og han har altså en bærbar, men af en eller anden grund gør det ikke noget, at se dette på en lille skærm,  men fjersynet skal helst være stort som et hus! ) Men vi hygger os sammen <3 p="">
Nogen støtter Movember

I gang med et nyt hækleprojekt, som er virkelig vanskelig at knække!

22.53... zzzzz. jeg er træt træt træt, og Katinka ligger på min plads. Og hvornår er hun blevet SÅ lang? Det har været en lang, (og meget mørk) og skøn dag, ikke så anderledes end de fleste andre mandage, de næste par dage står på hygge med ungerne uden Ø, håndbold den ene dag, gymnastik den næste dag, legeaftaler torsdag, lørdag festivitas i børnehøjde, og julehygge søndag oppe i byen.


Læste du med så langt, så er jeg meget beæret. Tak.

22 kommentarer:

  1. Jeg fik det hele med. Ej bliver altså nød til at prøve det også!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er faktisk også ret sjovt at lave indlægget!

      Slet
  2. Årh, sikke et hyggeligt indlæg, elsker hvor hverdags genkendeligt det er - og hold op, nogle lækre unger :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det alle de søde ord ;) Og ja, det er super hverdag!

      Slet
  3. Sikke en fin beskrivelse af en helt almindelig hverdag. Jeg læste med hele vejen, nød din ærlighed og genkendte ikke så lidt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ville måske ønske at min hverdag var super anderledes og spændende, men jeg er nok ligesom min madpakke...

      Slet
  4. Jeg læste med helt til bunden :) Dejlig læsning.

    SvarSlet
  5. Så hyggeligt jo! Dét må jeg også prøve.
    Og skøøøøøøøn by du bor i, vi overvejer det selv - eller nødebo, dog ikke før op et par år. Vi bor jo dejlig tæt (hillerød) :-) Måske vi skulle arrangerer noget krea hygge her i nordsjælland? Har forsøgt en gang, men det blev aldrig til mere.
    God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja her er skønt ;) Jeg gad godt at finde på noget, det kunne være super hyggeligt. Har tænkt på det længe!

      Slet
  6. Dejligt indlæg. Det er lidt sjovt at læse hvordan andre får logistiken til at gå op en hverdag. Skøn måde du skriver på, jeg blev opslugt og læste indlægget til slut.
    Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de fine ord, så var det ikke helt forgæves!

      Slet
  7. Synes det er såå hyggeligt med Jeres opdateringer om hverdag. Måske jeg skal prøve, men tænker jo at det skal være en "normal" dag.. og hvad er det...
    Skøn piratbluse.

    SvarSlet
  8. Der er jo ikke en dag som er ens, uanset hvad man vælger. Jeg har tænkt på indlægget længe, men har glemt at tage billeder om morgenen, og så først kommet i tanke om det op ad formiddagen. Så den dag du husker det... det er en god dag ;))

    SvarSlet
  9. Dejligt indlæg. Jeg elsker disse indlæg for det er så hyggeligt med de små kik ind i andres helt almindelige liv. Det sjove er hvor meget det hele ligner hinanden og så alligevel er helt forskelligt. Min ældste havde de samme bukser som Katinka så det er næsten som at se sit eget barn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er så hyggelige, selv om de alle minder meget om hinanden ;)

      Slet
  10. Wow hvor et fedt indlæg. Og sikke meget der egentlig nåes på en dag (tænker at jeg sikkert ikke er meget anderledes) bare vildt, når det listes sådan op. Skønne børn!
    Og hvor er de der fantastiske gave-stager fra?
    /Liv

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, og ja det er jo småting, men man sidder sjældent og nyder en stille stund...før de altså sover de små ;)
      Gavestagerne er fra Medusa, og skal bruges til Katinkas fødselsdag på fredag/lørdag. Egentlig er det vist adventsstaver. http://www.medusa-copenhagen.dk/fest-og-gaver/adventskalender

      Slet
  11. Åhh, det er så fedt at se de her indlæg rundt omkring i blogland. Jeg ved ikke om det var mig der startede dem, men jeg tror det (altså, hvem opfandt den dybe tallerken, ikke mig, men du ved hvad jeg mener. Håber jeg). Jeg har lavet en side på min blog hvor jeg samler de her indlæg - smider lige dit derind også.

    Tak for kigget - du har en skøn skrivestil.

    KH Maria.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Maria. Jeg tror faktisk også at jeg så det først hos dig ;)

      Slet
  12. Jeg elsker ærligheden i dit indlæg, som jeg læste til slut selvfølgelig :)

    SvarSlet