fredag den 18. januar 2013

"Nu ska kajen i ovn..."

Katinka og Marius har haft fridag fra børnehaven i dag, og de synes vi skulle bage kage. Det passede jo fint med den pakke, jeg fik i går fra Odense Marcipan, fyldt med mørk chokolade og kagedej i flere varianter.

Dog var der ikke så meget ungerne kunne hjælpe med, så mens mor her trykkede kagedejen ud af poserne, stod Katinka ved siden af og skrev så fint i sit hæfte. Og for første gang var det som om, at hun virkelig forstod det her med lyde og bogstaver. Hun fik helt selv skrevet "Nu ska kaje i ovn" (ok jeg hjalp med det V i ovn). Men alligevel, man bliver sgu lidt stolt ;)



Nå men kagerne...

Marius elsker kokostoppe, så det var jo helt oplagt at vi lavede sådan en omgang. I kokosdejsposen er der allerede en tyl i, så det skal egentlig bare presses ud. Jeg lavede cirka 6 cm pølser, og smed lige den ene ende op på den anden og så i ovnen til gyldenbrune - færdig.




Senere smeltede vi chokolade og pyntede toppene med det - afprøvede lige et tip fra Pinterest, med at bruge en sprøjte til det. Men jeg synes nu det var vanskeligt at få fyldt sprøjten, da chokoladen ikke lå i et tykt lag.







Den anden pose var med en chokoladedej, og det var vanskeligt ikke at tænke på hunde høm-høm mens vi trykkede ud. Marius synes det var det morsomste i verden!

Derefter lavede jeg mascarponecreme med mørk chokolade, og fyldte det på en af "muffins"toppene. Og brugte en anden som låg. Det ser virkelig lækkert ud, og nu skal de lige stå i køleskabet et par timer.



Opskrift på "Muffinskiks med Mascarponeskum" af Camsen

Muffinskiks:

En pose Chokoladedej fra Odense Marcipan
5 cm presses ud af posen og formes til kugler. Tryk dem derefter flade og læg dem på bagepapir.
Bages i ovnen i 8 minutters tid på 180 grader - varmluft.

Mascarponecreme: 

25 g smør
75 g flormelis
50 g  mascarpone
50 g mørk chokolade (jeg brugte den fra Odense Marcipan)

Smelt chokoladen over vandbad. Mens chokoladen smelter piskes smør og flormelis sammen til en jævn masse. Rør derefter mascarponen i, og til sidst den smeltede chokolade.

Jeg fandt afkølede muffinskiks, som passede sammen i størrelsen to og to, og kom creme på den ene af dem, og brugte den anden til låg. Når alle er brugt, skal kiksene på køl et par timer, så cremen kan sætte sig.


















2 kommentarer:

  1. Det lyder som en herlig børnehavefri-fridag :)
    Faktisk kommer jeg til at tænke på Whoppie pies (det "nyeste fra USA), når jeg ser dine muffinskiks....mums, I har gjort det godt :)
    Hilsen
    // CUPCAKE-STYLISTEN //

    SvarSlet
    Svar
    1. nu troede jeg lige, at jeg var så opfindsom ;)

      Slet