onsdag den 9. december 2015

Ingefærshots - en ordentlig gibbernakker

Hver eneste morgen tager jeg mig en ordentlig gibbernakker.

(gibbernakker, (af uvis opr., måske omdannet af hibenkradser (hybenkradser)), snaps; dram.). 

Siger det bare - jeg tror det hjælper. I fredags blev jeg simpelthen så forkølet under flyveturen til London og de næste døgn nøs og nøs jeg, snotten rendte ud af næsen, og på trods af at jeg sov i en opgang fredag nat, så var snuen borte søndag morgen. Sådanne Susanne - jeg er sikker på, at det er på grund af mine daglige ingefær. 

Jeg har efterhånden lavet det en del gange, og denne gang lavede jeg den så simpelt som muligt:

Ingredienser:

200 g ingefær skåret i små stykker
saften fra 3 citroner
saften fra 3 klementiner
2 liter vand

Du kan også tilføje:

Citronskallerne (gør det sindsygt bittert)
Honning eller sukker efter smag (du kan ikke smage det alligevel)
1-2 Æbler skåret i små stykker

Fremgangsmåde:


  • Kog det hele i 45 minutters tid
  • Lad væsken afkøle
  • Si det ned i en skål og hæld på tætsluttet flasker. 


Skal drikkes inden for 2-3 uger. 






Skål




3 kommentarer:

  1. Kender den så godt og ja det forebygger, Jeg har lært at hvis man bruger honning så skal honningen være dansk (udenlansk honning er ofte opvarmet til for høje grade) og må ikke koge men skal røres i når det andet er lunken, der er de samme gode ting i honning men de dør ved opkogning og jeg kan være lidt i tvivl om om de egenskaber citronen har kan tåle at blive kogt, jeg koger ikke citronen med:) måske nogen ved lidt mere om det?

    SvarSlet
    Svar
    1. åh gud, sådan noget har jeg slet ikke sat mig ind i. Satser på at der er lidt godt tilbage til kroppen alligevel ;)

      Slet
  2. Skøn blog du har - glæder mig til at følge dig ...
    Ingefær shot er godt, jeg er blevet afhængig
    God påske
    Annette

    SvarSlet