søndag den 10. april 2011

DIY: Hæklet uro


Materialer:

Uroophæng (her brugt et fra Rie Elise Larsen)
9 forskellige farver garn
Hæklenål str. 3
Fyldevat
Synål
Rangler/bjælder

Mindre kugler
1. Lav en "magic ring" - mange måder at gøre det på, jeg laver en løkke, hækler 4 lm, samler med en km, og laver 6 fm i ringen, og strammer forsigtigt.

2. 2 fm i hver maske (12)
3. 1 fm og 2 fm i hver anden maske (18)
4. 2 fm og 2 fm i hver anden maske (24)
5. 3 fm og 2 fm i hver anden maske (30)
6.-8. 30 fm (30)
9. 3 fm og 2 fm hækles sammen (24)
10. 2 fm og 2 fm hækles sammen (18)

Husk at fylde med vat evt en lille rangleting eller bjælde

11. 1 fm og 2 fm hækles sammen (12)
12. 2 fm hækles sammen hele vejen rundt(6)
13. Saml de sidste masker med synål og husk at lade en rigtig lang snor være igen.

Nogle af kuglerne har jeg lavet en størrelse større - og her er opskriften sådan her:


Større kugler:
1. Lav en "magic ring" - mange måder at gøre det på, jeg laver en løkke, hækler 4 lm, samler med en km, og laver 6 fm i ringen, og strammer forsigtigt.

2. 2 fm i hver maske (12)
3. 1 fm og 2 fm i hver anden maske (18)
4. 2 fm og 2 fm i hver anden maske (24)
5. 3 fm og 2 fm i hver anden maske (30)
6. 4 fm og 2 fm i hver anden maske (36)
7.-10. 36 fm (36)
11. 4 fm og 2 fm hækles sammen (30)
12. 3 fm og 2 fm hækles sammen (24)
13. 2 fm og 2 fm hækles sammen (18)

Husk at fylde med vat , rangleting eller bjælder

14. 1 fm og 2 fm hækles sammen (12)
15. 2 fm hækles sammen hele vejen rundt(6)
16. Saml de sidste masker med synål og husk at lade en rigtig lang snor være igen.

Så skal kuglerne bare fastes til uroophænget. Jeg valgte at lave forskellige længder på trådene som hænger ned, det synes jeg gav et fint resultat.

Jeg fæstede kugler både for enden og i midten af "stangen". Dem i midten fæstede jeg ved, at sætte noget dobbeltklæbende tape på stangen, og så bare vikle garnet rundt rigtig stramt mange gange. Det ser godt ud, og ser også ud til at holde.

God arbejdslyst!

Så værsågod. Brug løs af opskriften til hvad du måtte (ikke videresalg af selve opskriften). Og for en god ordens skyld vil jeg blot pointere, at det IKKE er mig der aller først har opfundet en hæklet kugleopskrift.


4 kommentarer:

  1. Oh, så härlig den ser ut!! Verkligen superfin! :-)

    SvarSlet
  2. Øjjj, hvor er den fin. Den bliver bookmarket straks, for den skal jeg da SÅ meget prøve at lave. Supergod gave-idé. Og til lillebror eller lillesøster, der kommer til september. Og og og :-) Tak for overskuelig DIY :-)

    SvarSlet
  3. Mange tak!
    Den bliver en genial dåbsgave..:)

    SvarSlet
  4. Den vil jeg straks igang med =)

    SvarSlet